Laura Korpinen

Vihreän kurittajan armoilla

Viimeistään nyt lienee paljastunut jokaiselle helsinkiläiselle se, mitä kaupunginvaltuuston muuttuminen vihervasemmistoenemmistöiseksi meille kadunkäyttäjille tarkoittaa.

Pitkällisten katuremonttien valmistuttua olemme saaneet havaita, että ajokaistoja on poistettu, kadunvarsipysäköintipaikkoja korvattu pyöräteillä, jopa sellaisillakin paikoilla, joissa vieressä olisi luonnonläheisempi ja pyöräilijälle huomattavasti miellyttävämpi pyöräilyreitti tarjolla. Uudistuksissa väistyä ovat saaneet niin autoilija kuin kivijalkayrittäjäkin, samoin kuin ilmanpuhtaus, liityntäliikenteen pysäköintipaikat ja ylipäätänsä terve järki. Jos jossain liikenne vielä sujuu, on asiaan saatava pikaisesti muutos. Jopa pääväylä lentokentälle halutaan hidastaa kaupunkibulevardiksi. Näin saadaan autot jatkossa seisomaan sielläkin ja vihervasemmistolainen ”tervetulotoivotus” turisteille.

Mutta jos emme autoilijasta, ilmanlaadusta, yrittäjistä tai turisteista piittaisikaan, voitaisiinko piitata edes ihmishengestä?

Lapinmäentie on nykyisen liikennepolitiikan surullisia yksittäisiä esimerkkejä. Pitkällisen remontin jälkeen katu on kuristettu korkeiden korokkeiden välissä kulkeviksi kaistoiksi, ja bussipysäkkisyvennykset poistettu. Kun bussi pysähtyy pysäkillä, koko takana oleva liikenne seisoo. Ja ikään kuin tämä ei olisi vielä riittänyt, kadulle lisättiin hautoja muistuttavat laatat hidasteiksi. Olen pitkään ihmetellyt, miten on suunniteltu hälytysajoneuvojen kulku Lapinmäentiellä. Eilen tuli vastaus: ei mitenkään.

Eilen aamuliikenteessä pyrki Lapinmäentietä Munkkivuoren suuntaan hälytysajossa oleva ensihoitoyksikkö. Yksikään edellä oleva auto ei voinut väistää, koska sitä ei korkeiden korokkeiden takia pysty autoa hajottamatta tekemään. Eikä ambulanssikaan päässyt ohi vieressä kulkevan pyörätien kautta, koska ajolinjan reunakivet on tehty tarkoituksellisen korkeiksi estämään tämä.

Ensihoidon tehokkuus on usein suoraan suhteessa avunsaannin nopeuteen. Ensihoitoa tarvitsevat, Lapinmäentien varassa olevat asukkaat saavatkin maksaa vihervasemmistolaisesta ideologiasta konkreettisesti, ellei hengellään, niin viivästyneen hoidon takia vähintäänkin terveydellään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

19Suosittele

19 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (28 kommenttia)

Käyttäjän jjrposti kuva
Jari Räihä

Tämä viestisi pitäisi saada jok'ikisen pääkaupunkiseudun äänestäjän nenän eteen.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Mitä hyötyä siitä olisi, koska esim. pääkaupunkiseudun pyöräilyjärjestöt ovat vihreiden kurittajien hyppysissä ja sitä kautta äänitorvina.

Vaikka profiilikuvassa päässäni killuu pyöräilykypärä, ymmärrän silti, että liikenteessä jokaisella on omat tarpeensa ja paikkansa.

Tämä sama ymmärrys ei kuitenkaan mahdu fundamentalistisesti ajattelevien kiihkoilijoiden kypärien alle. Eikä samoin ajattelevien autoilijoidenkaan.

Nyt vallan kahvassa kiinni olevat vihreät kurittajat rakentavat pyöräkaistoja jokaiseen niemeen, notkoon ja saarelmaan. Niistä saadaan täysi hyöty, kunhan meilläkin on Tanskan ilmasto.

Mutta jotta Tanskan ilmastoon päästään, meidän jokaisen polttomoottoriauton omistajan täytyy ajaa niin maar perusteellisesti, jotta ilmastonmuutos ei peruunnu.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Vihreät näyttävät olevan alttiita virheille, joten olisi ehkä parempi puhua Vihreiden sijasta ”Virheistä.”

Tässä on yksi esimerkki, johon virheys voi johtaa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/918ee43c-827a-4...

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

"Olen pitkään ihmetellyt, miten on suunniteltu hälytysajoneuvojen kulku Lapinmäentiellä. Eilen tuli vastaus: ei mitenkään."

Eivät kehdanneet sanoa, että ensihoitoyksiköt on tarkoitus jalkauttaa polkupyörien ja sähköpotkulautojen käyttäjiksi!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Suunnittelu lähtenee ajatuksesta, että kun autoilijoille aiheutetaan haittaa, autoilu vähenee.

Samalla tullaan kuitenkin aiheuttaneeksi pahempia ongelmia: nykivä liikenne lisää polttoaineenkulutusta esim luokkaa 30-50% tasaiseen ajoon verrattuna. Autoilun pitäisi siis vähentyä tuota vaikutusta enemmän, jotta edes teoriassa mitään vihreitä hyötyjä saavutettaisiin.

Toinen ongelma tulee ruuhkien kasvusta. Jos nopeus lasketaan 60 km/h:sta 30 km/h:iin, niin monelle tulee täytenä yllätyksenä, että silloin auto viettää tiellä kaksinkertaisen ajan entiseen verrattuna. Autoja on siis samalla ajanhetkellä, samalla ajosuoritteella tiellä keskimäärin kaksinkertainen määrä.

Jos siis halutaan, että autoja on tiellä mahdollisimman vähän ja niistä aiheutuu mahdollisimman pienet päästöt, silloin liikennöinnin pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti. Kipuraja kulutuksen osalta mennee autosta riippuen jossain 50-75 km/h välimaastossa, minkä jälkeen nopeuden kasvattaminen ei enää pienennä kulutusta. Edelleen silloinkin toki ruuhkat vähentyvät kun auto viettää tiellä vähemmän aikaa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Suunnittelu lähtenee ajatuksesta, että kun autoilijoille aiheutetaan haittaa, autoilu vähenee."

Typeryyttä.

Yksinkertaiset jutut toimivat tässäkin, esimerkiksi niin että tavarakuljetukset hoidetaan tiettyinä aikona jolloin sitten käytetään niitä autoja ja muuten sitten vapautetaan kadut ihmisten kulkemiseen.

Toinen tapa sitten nostaa sitä auton käyttökulua. Polttoaine on oudon halpaa.

Kolmas ilmeinen tapa olisi saada taksijärjestelmä halvemmaksi ja helpommaksi että ei tukkiutuisi se pääkaupunkiseutu ylimääräisistä autoista mitkä seisovat tuntikausia jossain parkissa.

Neljäs ratkaisu olisi tehdä taajama-ajoon erilainen ajoneuvoluokka. Jokin pienempi, hitaampi, halvempi, päästötön jne. kun kuitenkin pääkaupunkiseudulla lähes kaikki ajot ovat lyhyitä ja merkittävä ongelma on se, että sinne ei vaan sovi tuollainen määrä isoja autoja mitkä toimivat kaupunkien välisessä liikenteessä.

Sellaiset "no car" zonet vähän semmoisia että niissä pitäisi ajatella kokonaisuutta miten toimisi yritysten kannalta ja silloinkin olla se tavarakuljetus sallittua tiettyinä kellonaikoina. Yleensä niissä on se parkkitila se juttu miten se ratkotaan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Yksinkertaiset jutut toimivat tässäkin, esimerkiksi niin että tavarakuljetukset hoidetaan tiettyinä aikona jolloin sitten käytetään niitä autoja ja muuten sitten vapautetaan kadut ihmisten kulkemiseen."

Loistava idea. Hankitaan julmettu määrä kapasiteettia, jolla pörrätään hillittömällä kiireellä pienen aikaa, ja lopun päivää pidetään seisonnassa tarpeettomana.

"Neljäs ratkaisu olisi tehdä taajama-ajoon erilainen ajoneuvoluokka."

Että yksi ajoneuvo taajama-ajoon ja toinen kaupunkien väliseen liikenteeseen? Sillälailla.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #19

"Loistava idea. Hankitaan julmettu määrä kapasiteettia, jolla pörrätään hillittömällä kiireellä pienen aikaa, ja lopun päivää pidetään seisonnassa tarpeettomana."

Päivää? Minä ajattelinkin yötä. Tavarantoimitukset öisin, kuljettaa juopot takseilla öisin ja jne.

Sitten voi sen ruuhkaisen päiväsajan varata ihmisille.

Kyseinen kikka tiedetään toimivaksi ja ollut käytössä pitkän aikaa monessakin paikassa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #21

No käytetään sitten sanaa "vuorokausi", niin ei jää samanlaista tilaa yksittäisiin sanoihin keskittyvälle pilkunn.... Ideasi on siis, että kalusto seisoo käyttämättömänä suuren osan vuorokautta.

Kun kerran tiedät kikan toimivaksi, niin laita toki pystyyn kuljetusliike, joka hoitaa jakeluliikennettä vain yön tunteina. Kehotan ensin kuitenkin ottamaan laskukoneen ja miettimään mitä tapahtuu tuloslaskelmassa niin tuottojen kuin kulujen puolesta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #23

Kikka tiedetään toimivaksi kun sitä on käytetty jotain pari tuhatta vuotta ja tuota käytetään edelleen esimerkiksi täällä paikallisessa lähikaupassa jossa parkkitila rajallinen joten siitä on vähemmän harmia asiakkaille kun tavaran kuljetus tulee aina myöhään illalla.

Meillä voi toki suomessa olla yhteiskunnassa muita ongelmia mitkä tuota hankaloittaa mutta voin nyt kertoa sen että rahaan liittyvät asiat voi aina korjata kun se on virtuaalinen resurssi. Rahan kylvämistä ja keräämistä pois voidaan aina säätää halutulla tavalla.

"Ideasi on siis, että kalusto seisoo käyttämättömänä suuren osan vuorokautta."

On ihmisetkin käyttämättömänä osan vuorokautta. Ei pitäisi olla ongelma säätää niitä tunteja sopivaksi.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #25

Tällaisen liiketaloudellisen nerouden edessä on pakko vain nöyränä hiljentyä.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #19

"Että yksi ajoneuvo taajama-ajoon ja toinen kaupunkien väliseen liikenteeseen? Sillälailla."

Miksei?

100km/h kulkeva, turvallisuussyistä raskas panssarivaunu, vie tilaa ja energiaa.

Taajamissa voisi mennä huomattavasti pienemmillä, kaksi ihmistä + tavarat, halvemmilla 40km/h kulkevilla päästöttömillä "kauppakasseilla".

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #22

Jos vaikka siksei, että ne samat ihmiset liikkuvat sekä taajamassa, että taajaman ulkopuolella. Ei nyt varsinaisesti kuulosta ekoteolta (tai resurssitehokkaalta) sekään, että käytössä olevien moottoriajoneuvojen määrä per sierainpari tuplaantuu.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #24

Tai sitten hoitaa satunnaiset ajot julkisilla tai kun perheissä on useinkin useampi auto, että on vaikka vain yksi sellainen mikä hoitaa pitkiä matkoja.

Pitäisi olla enemmän tilastoa että voisi sanoa paremmin mutta kaikki varmaan ymmärtää sen että ongelmana on kun autot vie niin paljon tilaa sieltä keskustasta.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Arvellisin, että vihreiden kannatus on siksi Helsingissä korkea, kun siellä on eniten luonnosta vieraantuneita, kun taas harvaanasutulla maaseudulla vihreitä ei juuri esiinny, koska siellä eletään luonnon keskellä ja sen ehdoillakin.

Odottelen, että vihreät Helsingissä metsittävät ne kaupungista ulos menevät valtaväylät. Hyviä suunnitelmia on jo näkynytkin.

Lapinmäentie muuten näkyy Googlen karttapalvelussa. Reunakiveykset vaikuttavat korkeahkoilta. Bussipysäkeillä ei ole levennystä.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Vihreissä on paljon hyvää, mutta on pahaakin.

Minun intoni Vihreitä kohtaan laski kun joku kiteytti, että Vihreät elävät kaupungissa ja sieltä neuvova ihmisiä kuinka maaseudulla tulee elää.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Odottelen, että vihreät Helsingissä metsittävät ne kaupungista ulos menevät valtaväylät. Hyviä suunnitelmia on jo näkynytkin."

Pääkaupunkiseudun liikenne toimii niin, että sinne ihan mieluusti tulee julkisella ja jatkaa matkaa kävellen.

Autolla jos tulee niin ei tiedä mihin sen tunkisi ja jos saa tilaa niin se maksaa valtavasti. Sitä härdelliä ei oikein jaksa.

Itselle ulkopaikkakuntalaisella sitten ei vaan oikein ole käryä että miten siellä sitten kuljetaan kun jollain linja-autolla pääsee perille.

Ajamalla reunimmaisen metroaseman lähistölle johonkin parkkiin omalla autolla, pääsee sitten helposti kulkemaan sillä.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Pyöräilijöille on keskustassakin varattu kokonainen ajokaista, tosin monesti aika huonosti merkitty. Jos katsoo pyöräteiden ajoneuvotiheyttä ja vertaa sitä vaikka auto- tai jalankulkukaistoihin, huomaa kyllä, että pyörätiet ovat todella tehottomassa käytössä. Ei ihme, että jalankulkijat ovat ottaneet ne käyttöönsä.

Toisaalta pyöräilijät ajelevat myös jalkakäytävillä, vaikka laki sallii tämän vain lapsille. Valitettavasti kaikesta tästä sekavuudesta aiheutuu runsaasti vaaratilanteita, kun uudet sähköpyörät ja sähköpotkulaudat kiitävät jalankulkijoiden joukossa. Nämä ovat moottoriajoneuvoja ja kuuluisivat mopojen tavoin autojen ajoradoille!

Käyttäjän MikkoPaunio kuva
Mikko Paunio

Hyvä Laura. Vihreät ovat hyvää vauhtia tuhoamassa Helsinkiä, bulevardeillaan, energiapolitiikallaan, Hämeentien muuttamisella kävelykaduksi, jätteiden putkikeräysjärjestelmillä (Kalasatama, Länsi-Satama, Länsi-Pasila, Kruunuvuori), Meilahden pyörätiellä, Malmin lentokentän sulkemisella. Kaikki alkoi, kun saivat estettyä keskustatunnelin rakentamisen.

Käyttäjän MikkoPaunio kuva
Mikko Paunio

Kruunuvuoren silta unohtui. Varmaan moni asia unohtui.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Helsingin painajainen alkoi kun Anni Sinnemäestä (vihr.) tuli apulaispormestari vastuualueenaan maankäyttö- ja kaupunkirakenne, rakennukset ja yleiset alueet ja palvelut ja luvat -kokonaisuus.

Helsingin painajainen realisoitui kun Helsingin uusi yleiskaava lokakuussa 2016 hyväksyttiin Vihreiden, Kokoomuksen, SDP:n ja Vasemmistoliiton äänillä. Yleiskaavan mukaan piti Helsingin kaikkien sisäänajoteiden muuttua kaupunkibulevardeiksi eli käytännössä lopettaa läpiajo niiden kautta. Korkein hallinto-oikeus onneksi kumosi kaavan muiden pääväylien osalta paitsi Vihdintien ja Tuusulantien. Eli ne tulevat poistumaan.
Yleiskaavassa on myös kaikki teiden kavennukset, pyörätiet, Malmin lentokentän hävitykset, keskuspuiston tuhoaminen ja sen rakentaminen ym. ihanuudet.

Helsinki 2050 Visio kertoo lisää ihanuudesta mikä Helsinkiläisiä odottaa.

Helsingin painajainen ulottuu myös naapurikuntiin MAL 2019 -suunnitelman muodossa jossa naapurikunnat pakotetaan samaan viherideologiamuottiin Helsingin kanssa. HSL toimii veturina. Painajaisvisio on parhailllaan lausuntokierroksella.

Saamme siis kiittää Vihreitä, Kokoomusta, SDP:tä ja Vasemmistoliittoa pääkaupunkimme liikenneinfran, viheralueiden ja Malmin historiallisen lentokentän tuhoamisesta.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Helsingin painajainen alkoi kun Anni Sinnemäestä (vihr.) tuli apulaispormestari vastuualueenaan maankäyttö- ja kaupunkirakenne, rakennukset ja yleiset alueet ja palvelut ja luvat -kokonaisuus."

Helsingin painajainen alkoi jo 2015, kun Sinnemäki aloitti Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaavana apulaiskaupunginjohtajana. Hän syrjäytti virkaa hoitaneen alan diplomi-insinöörin, joka ei ollut vihreä.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Vai alkoiko painajainen v 2005 jolloin Sinnemäestä tuli Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen... vai siitä kun hänestä tuli edustamansa puolueen puheenjohtaja.. nykyisellä pallillaan hän saa kuitenkin eniten tuhoa aikaan. Mutta viestini pointti ei ollut Sinnemäki vaan se että myös Kokoomus, SDP ja Vasemmistoliitto ovat yhtä syyllisiä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kuka perkele nuo päästää tuonne asioista päättämään? :)

Nyt sitten varmaan seuraavissa kunnallisvaaleissa noille tulee varma tappio.

Tai sitten tämäkin puhe on vain pienen vähemmistön toiveunta.

Kansa päättää.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Varmasti on pienen vähemmistön toiveunta. Vain pienen pieni vähemmistö helsinkiläisistä asuu taloyhtiöissä, joiden pelastustienä Lapinmäentie toimii.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Helsinki onkin kaupunki jossa cityvihreiden vuoksi ainoa järkevä auto on citymaasturi. Katuverkon tärvelemisen jälkeen ei talvinen kunnossapito suju, joten neliveto ja korkea maavara ovat tarpeen. Sopeudu tai kuole. Luonnonvalinta. Tai muuta muualle kuten minä päätin tehdä. Minusta helsinkiläiset ovat ihan itse kaupunkinsa pilanneet, joten pitäköön tunkkinsa. Täytyy kumminkin muistaa, että valtuustossa nuo päätökset tehdään yhteistyössä, joten Kokoomuksen vastuu on suurempi. Persujen osalta vastuu jää maahanmuuttokiukuttelun tasolle.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Vihreitä on nykyään kahta sorttia, Citypiiperöt ja sitten maakunnissa oikeat Vihreät joilla on vielä luontoarvoja jne.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0544b393-7922-4...

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Helsingista tulee hyvä esimerkki siitä miten toimiva kaupunki tuhotaan kun virheet saa liikaa valtaa. Mitähän lehmänkauppoja ovat tehneet jos kakot on vasuriston tukena?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset